آیین نامه کتابخانه
آیین نامه عضویت، خدمات و امانت کتابخانه
کتابخانه داروسازی زابل جهت استفاده بهینه از منابع موجود در کتابخانه و ایجاد هماهنگی و یکسان سازی ارائه خدمات در کتابخانه ها آیین نامه ای در 8 ماده و 8 تبصره به شرح ذیل تنظیم نموده است.
ﻣﺎده 1: اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن
- کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و نیروی طرحی
- کلیه دانشجویان دانشگاه در مقطع کارشناسی، دکترای حرفه ای و تحصیلات تکمیلی
- کلیه کارکنان دانشگاه
تبصره1- اساتید و دانشجویان سایر دانشگاه ها با ارائه معرفی نامه رسمی فقط می توانند از امکانات کتابخانه مرکزی دانشگاه استفاده نمایند.
تبصره2- فارغ التحصیلان حرفه پزشکی فقط می توانند از امکانات کتابخانه مرکزی دانشگاه با ارائه کارت شناسایی معتبر استفاده نمایند.
ﻣﺎده 2: ﺷﺮاﯾﻂ ﻋﻀﻮﯾﺖ و اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ
- اعضای هیأت علمی با ارائه حکم کارگزینی
- دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی
- کارکنان با معرفی نامه از بالاترین مقام محل خدمت و یا ارائه کارت شناسایی معتبر(کارت ملی) می توانند از منابع علمی کتابخانه ها استفاده نمایند.
عضویت در کتابخانه مرکزی با تکمیل فرم عضویت و ارائه یک قطعه عکس 4*3 امکان پذیر می باشد.
تبصره: دانشجویان مهمان با ارائه معرفی نامه رسمی از آموزش دانشکده ی مربوطه می توانند در کتابخانه مرکزی عضو شوند.
ﻣﺎده 3: اﻋﺘﺒﺎر و ﻣﺪت ﻋﻀﻮﯾﺖ
- اعضای هیأت علمی شاغل تا پایان زمان اشتغال
- دانشجویان تا پایان مدت تحصیل
- کارکنان تا پایان مدت خدمت
- نیروهای طرحی تا پایان دوره طرح
- دانشجویان مهمان تا پایان دوره مهمان بودن در دانشگاه
ﻣﺎده 4: ﺷﺮاﯾﻂ اﻣﺎﻧﺖ
- اعضای هیأت علمی می توانند 8 جلد کتاب به مدت یک ماه امانت بگیرند.
- دانشجویان مقاطع کارشناسی و دکترای حرفه ای می توانند 2 جلد کتاب به مدت 10 روز امانت بگیرند.
- دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانند 6 جلد کتاب به مدت 10 روز امانت بگیرند.
- دانشجویان استعدادهای درخشان می توانند 4 جلد کتاب به مدت 10 روز امانت بگیرند.
- کارکنان می توانند 2 جلد کتاب به مدت 10 روز امانت بگیرند
امکان تمدید کتاب 2 بار به مدت 10 روز می باشد.
استفاده از منابع و امکانات کتابخانه منوط به عضویت در کتابخانه می باشد.
تبصره 1- کتابهایی که در لیست رزرو قرار می گیرند مدت امانت آن ها تمدید نمی شود و حداکثر تا 24 ساعت جهت تحویل به رزرو کننده در کتابخانه نگهداری و بعد از انقضای مهلت در اختیار متقاضی بعدی قرار می گیرد.
تبصره 2- مدت امانت کتاب های پر مراجعه بنابر تشخیص بخش امانت ممکن است تقلیل یابد.
تبصره 3- نسخه اول از هر عنوان کتاب، امانت داده نمی شود و فقط در محل کتابخانه مورد استفاده قرار می گیرد.
ماده 5- مفقود یا ناقص شدن منبع
در صورتی که کتاب امانت گرفته شده مفقود و یا اوراق و تصاویری از آن بریده و ناقص شود و یا به هر دلیلی غیر قابل استفاده گردد امانت گیرنده موظف است عین همان کتاب یا ویرایش آخر آن را خریداری و به کتابخانه تحویل دهد.
ماده 6- منابعی که امانت داده نمی شوند
- کتابهای نفیس و نایاب
- کتابهای مرجع
- نشریات ادواری
- فرهنگ لغات و دایرة المعارف ها
- نقشه ها و اطلس ها
- پایان نامه ها (نسخه چاپی با سی دی)
تبصره: اطلس ها به مدت یک روز امانت داده می شود.
ماده 7- تاخیر در تحویل منابع
- تذکر شفاهی بعد از اولین بار تاخیر.
- محرومیت استفاده از امانت کتاب بعد از دومین تاخیر تا دو برابر زمان دیرکرد
- در تاخیر بیش از سه بار، اعضای هیأت علمی به ازای هر روز تاخیر 10000 ریال و دانشجویان و کارکنان 5000 ریالبه حساب معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه واریز و فیش پرداختی را به مسئول کتابخانه تحویل دهند.
ماده 8- تسویه حساب
1- اعضای هیأت علمی که بازنشسته، باز خرید، منتقل و یا به هر دلیلی به خدمت آنان خاتمه داده شود با ارائه فرم تسویه حساب، باید کتابهای به امانت برده را با کتابخانه مرکزی دانشگاه تسویه نمایند.
2- دانشجویان زمان فارغ التحصیلی، انتقال، مهمان شدن و انصراف باید با کتابخانه مرکزی تسویه نمایند.
3- کارکنان به هنگام بازنشستگی، انتقال و یا بازخرید باید با کتابخانه مرکزی تسویه نمایند.
4- نیروهای طرحی به هنگام پایان یافتن مدت طرح باید با کتابخانه مرکزی تسویه نمایند.
تبصره: اعضای محترم هیأت علمی و کارکنان دانشگاه بعد از بازنشستگی و یا بازخرید می توانند با ارائه کارت شناسایی معتبر از خدمات کتابخانه مرکزی استفاده نمایند.
ماده 9- مقرارت اخلاقی
- رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی
- پرهیز از ایجاد مزاحمت برای سایر اعضای کتابخانه
- حفظ کامل سکوت و آرامش
- عدم استعمال دخانیات
- رعایت احترام به کارکنان کتابخانه
- عدم استفاده از تلفن همراه
- کلیه مراجعین موظف به رعایت قوانین و ضوابط کتابخانه می باشند.
مفاد این آیین نامه برای کلیه اعضای کتابخانه اعم از هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان لازم الاجرا میباشد.