آیین نامه کتابخانه

تعداد بازدید:۳۱۸

آیین نامه عضویت، خدمات و امانت کتابخانه

کتابخانه داروسازی زابل جهت استفاده بهینه از منابع موجود در کتابخانه و ایجاد هماهنگی و یکسان سازی ارائه خدمات در کتابخانه ها آیین نامه ای در 8 ماده و 8 تبصره به شرح ذیل تنظیم نموده است.

ﻣﺎده 1: اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن

  • کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی و نیروی طرحی
  • کلیه دانشجویان دانشگاه در مقطع کارشناسی، دکترای حرفه ای و تحصیلات تکمیلی
  • کلیه کارکنان دانشگاه

تبصره1- اساتید و دانشجویان سایر دانشگاه ها با ارائه معرفی نامه رسمی فقط می توانند از امکانات کتابخانه مرکزی دانشگاه استفاده نمایند.

تبصره2- فارغ التحصیلان حرفه پزشکی فقط می توانند از امکانات کتابخانه مرکزی دانشگاه با ارائه کارت شناسایی معتبر استفاده نمایند.

ﻣﺎده 2: ﺷﺮاﯾﻂ ﻋﻀﻮﯾﺖ و اﺳﺘﻔﺎده از ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ

  • اعضای هیأت علمی با ارائه حکم کارگزینی
  • دانشجویان با ارائه کارت دانشجویی
  • کارکنان با معرفی نامه از بالاترین مقام محل خدمت و یا ارائه کارت شناسایی معتبر(کارت ملی) می توانند از منابع علمی کتابخانه ها استفاده نمایند.

عضویت در کتابخانه مرکزی با تکمیل فرم عضویت و ارائه یک قطعه عکس 4*3 امکان پذیر می باشد.

تبصره: دانشجویان مهمان با ارائه معرفی نامه رسمی از آموزش دانشکده ی مربوطه می توانند در کتابخانه مرکزی عضو شوند.

ﻣﺎده 3: اﻋﺘﺒﺎر و ﻣﺪت ﻋﻀﻮﯾﺖ

  • اعضای هیأت علمی شاغل تا پایان زمان اشتغال
  • دانشجویان تا پایان مدت تحصیل
  • کارکنان تا پایان مدت خدمت
  • نیروهای طرحی تا پایان دوره طرح
  • دانشجویان مهمان تا پایان دوره مهمان بودن در دانشگاه

ﻣﺎده 4: ﺷﺮاﯾﻂ اﻣﺎﻧﺖ

- اعضای هیأت علمی می توانند 8 جلد کتاب به مدت یک ماه امانت بگیرند.

- دانشجویان مقاطع کارشناسی و دکترای حرفه ای می توانند 2 جلد کتاب به مدت 10 روز امانت بگیرند.

- دانشجویان تحصیلات تکمیلی می توانند 6 جلد کتاب به مدت 10 روز امانت بگیرند.

- دانشجویان استعدادهای درخشان می توانند 4 جلد کتاب به مدت 10 روز امانت بگیرند.

- کارکنان می توانند 2 جلد کتاب به مدت 10 روز امانت بگیرند

امکان تمدید کتاب 2 بار به مدت 10 روز می باشد.

استفاده از منابع و امکانات کتابخانه منوط به عضویت در کتابخانه می باشد.

تبصره 1- کتابهایی که در لیست رزرو قرار می گیرند مدت امانت آن ها تمدید نمی شود و حداکثر تا 24 ساعت جهت تحویل به رزرو کننده در کتابخانه نگهداری و بعد از انقضای مهلت در اختیار متقاضی بعدی قرار می گیرد.

تبصره 2- مدت امانت کتاب های پر مراجعه بنابر تشخیص بخش امانت ممکن است تقلیل یابد.

تبصره 3- نسخه اول از هر عنوان کتاب، امانت داده نمی شود و فقط در محل کتابخانه مورد استفاده قرار می گیرد.

ماده 5- مفقود یا ناقص شدن منبع

در صورتی که کتاب امانت گرفته شده مفقود و یا اوراق و تصاویری از آن بریده و ناقص شود و یا به هر دلیلی غیر قابل استفاده گردد امانت گیرنده موظف است عین همان کتاب یا ویرایش آخر آن را خریداری و به کتابخانه تحویل دهد.

ماده 6- منابعی که امانت داده نمی شوند

  • کتابهای نفیس و نایاب
  •  کتابهای مرجع
  • نشریات ادواری
  • فرهنگ  لغات و دایرة المعارف ها
  • نقشه ها و اطلس ها
  • پایان نامه ها (نسخه چاپی با سی دی)

تبصره: اطلس ها به مدت یک روز امانت داده می شود.

ماده 7- تاخیر در تحویل منابع

  • تذکر شفاهی بعد از اولین بار تاخیر.
  • محرومیت استفاده از امانت کتاب بعد از دومین تاخیر تا دو برابر زمان دیرکرد
  • در تاخیر بیش از سه بار، اعضای هیأت علمی به ازای هر روز تاخیر 10000 ریال و دانشجویان و کارکنان 5000 ریالبه حساب معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه واریز و فیش پرداختی را به مسئول کتابخانه تحویل دهند.

ماده 8- تسویه حساب

1- اعضای هیأت علمی که بازنشسته، باز خرید، منتقل و یا به هر دلیلی به خدمت آنان خاتمه داده شود با ارائه فرم تسویه حساب، باید کتابهای به امانت برده را با کتابخانه مرکزی دانشگاه تسویه نمایند.

2- دانشجویان زمان فارغ التحصیلی، انتقال، مهمان شدن و انصراف باید با کتابخانه مرکزی تسویه نمایند.

3- کارکنان به هنگام بازنشستگی، انتقال و یا بازخرید باید با کتابخانه مرکزی تسویه نمایند.

4- نیروهای طرحی به هنگام پایان یافتن مدت طرح باید با کتابخانه مرکزی تسویه نمایند.

تبصره: اعضای محترم هیأت علمی و کارکنان دانشگاه بعد از بازنشستگی و یا بازخرید می توانند با ارائه کارت شناسایی معتبر از خدمات کتابخانه مرکزی استفاده نمایند.

ماده 9- مقرارت اخلاقی

  • رعایت شئونات اسلامی و اخلاقی
  • پرهیز از ایجاد مزاحمت برای سایر اعضای کتابخانه
  •  حفظ کامل سکوت و آرامش
  • عدم استعمال دخانیات
  • رعایت احترام به کارکنان کتابخانه
  • عدم استفاده از تلفن همراه
  • کلیه مراجعین موظف به رعایت قوانین و ضوابط کتابخانه می باشند.

مفاد این آیین نامه برای کلیه اعضای کتابخانه اعم از هیأت علمی، دانشجویان و کارکنان لازم الاجرا می‌باشد.

آخرین ویرایش۱۱ بهمن ۱۳۹۹